Ayudas transporte viajeros COMUNIDAD VALENCIANA

DECRET LLEI 8/2021, de 7 de maig, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i convocatòria d’ajudes per a empreses del sector del transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera de la Comunitat Valenciana afectades econòmicament per la Covid-19.

Estos Documentos, con los que puedan modificar o les acompañan, se ha incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:

PREÀMBUL
I
Amb la declaració del primer estat d’alarma mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, per a la gestió de la situació de crisi sanitària per la Covid-19, es van establir restriccions a la mobilitat que per al sector del transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera van suposar pràcticament la paralització de la seua activitat.

El 28 d’abril de 2020, el Consell de Ministres va aprovar el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, que contemplava una desescalada gradual, asimètrica i coordinada per a no recuperar de colp l’activitat i la mobilitat. Per al sector del transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera aquesta desescalada havia de significar que la recuperació de la seua activitat seria lenta i prolongada durant mesos, al mateix temps que la recuperació de la confiança dels usuaris quant a la seguretat sanitària en l’ús dels transports públics havia de ser encara major en el temps.

Mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d’octubre, es va declarar l’estat d’alarma per a contindre la propagació d’infeccions causades pel SARS-CoV-2, a la vista de la tendència ascendent de casos i la dificultat de control de la pandèmia, estat d’alarma que va ser prorrogat pel Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, fins al 9 de maig de 2021.
El Reial decret 926/2020, de 25 d’octubre, ha ordenat mesures de diversa naturalesa per a fer front a l’expansió del virus: mesures relatives a la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn, limitació de l’entrada i eixida del territori, limitació de la permanència de grups de persones en espais públics i privats, i limitació de la permanència en llocs de culte, entre altres.

El Decret 14/2020, de 25 d’octubre, del president de la Generalitat, va establir inicialment la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn, entre les 00.00 hores i les 06.00 hores en tot el territori de la Comunitat Valenciana, modificat posteriorment pel Decret 20/2020, de 18 de desembre, i pel Decret 1/2020, de 5 de gener, que estableixen mesures més restrictives quant a l’horari de circulació de les persones en horari nocturn, fixant aquest horari entre les 22.00 hores i les 06.00 hores en tot el territori de la Comunitat Valenciana.

Així mateix, per diferents decrets del president s’han restringit l’entrada i l’eixida de persones del territori de la Comunitat Valenciana, amb l’excepció de desplaçaments justificats i per motius taxats en la norma. Inicialment, aquesta mesura es va adoptar mitjançant el Decret 15/2020, de 30 d’octubre, del president de la Generalitat, que va restringir per un període de set dies naturals aquesta entrada i eixida del territori de la Comunitat Valenciana, prorrogat per altres períodes addicionals. Paral·lelament, a l’empara de les competències atribuïdes a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, s’han anat dictant mesures restrictives per a fer front a la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, davant l’alta incidència i transmissió no controlada de la pandèmia.

Malgrat les mesures de diversa naturalesa per a fer front a l’expansió del virus, la situació de la pandèmia s’ha agreujat en l’inici de 2021 i exigeix dels poders públics que adopten noves mesures restrictives respecte a la mobilitat dels ciutadans i ciutadanes, i l’activitat de determinats sectors productius, per la qual cosa moltes empreses continuaran tenint una forta reducció de la seua activitat, siga pel tancament total, o bé per la limitació de les seues activitats especialment aquelles que es dediquen a la prestació de serveis que garanteixen la mobilitat. En la Comunitat Valenciana, aquestes mesures han sigut adoptades per mitjà de la Resolució de 19 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s’estableixen mesures excepcionals i addicionals en l’àmbit de la Comunitat Valenciana a conseqüència de l’agreujament de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.

II

L’impacte de les mesures excepcionals adoptades des de l’inici de la declaració de la pandèmia Covid-19 per l’Organització Mundial de la Salut l’11 de març de 2020 i de la declaració dels estats d’alarma suposen la limitació de l’activitat econòmica de tots els sectors econòmics i, especialment, d’aquells sectors vinculats amb la mobilitat, mesures molt restrictives amb la mobilitat, com el confinament, el tancament perimetral de la comunitat autònoma i el toc de queda.

Les successives mesures decretades, limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn, limitació de l’entrada i eixida del territori, limitació de la permanència de grups de persones en espais públics i privats, entre altres, han tingut una conseqüència directa i indirecta en els sectors de turisme, restauració, activitats culturals, activitats i especialment en el sector del transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera a la Comunitat Valenciana, fortament vinculat als sectors econòmics enumerats i d’especial importància per a la Comunitat Valenciana i que en aquests moments sense les ajudes corresponents pot suposar la inviabilitat d’aquestes empreses, la seua desaparició i la consegüent pèrdua de l’ocupació i del teixit empresarial que aprovisiona una part important del sistema de mobilitat necessària a la Comunitat Valenciana. En aquest sentit, de la informació publicada per l’Institut Nacional d’Estadística es dedueix que el transport discrecional de viatgers, en el període comprés entre el mes de febrer de 2020 i el mes de febrer de 2021, ha patit un descens del 82,4 %.

L’impacte que està tenint aquesta situació d’excepcionalitat obliga al fet que les administracions públiques, en l’àmbit de les seues competències, adopten amb la màxima celeritat aquelles mesures tendents a pal·liar els efectes que està patint la nostra societat. És necessari que les mesures adoptades per a lluitar contra la pandèmia vagen acompanyades de mesures de suport públic a aquells sectors que s’han vist greument afectats i que mitiguen les conseqüències socials que suposa la paralització de l’activitat econòmica i la brusca disminució d’ingressos d’aquells subjectes econòmics més vulnerables. Per això aquestes mesures de suport, de caràcter extraordinari, han d’abordar de manera immediata actuacions per a intentar pal·liar els efectes negatius i ajudar els col·lectius més afectats.

Mentre la proporció de població vacunada no permeta aconseguir immunitat de grup, i davant l’absència de tractament específic contra aquesta malaltia, les úniques mesures efectives contra el virus són les mesures no farmacològiques, com per exemple, fonamentalment, evitar la concentració de persones, que suposa un major risc d’exposició i transmissió, o altres com el tancament cautelar de determinats establiments i espais, la modificació d’aforaments en activitats concretes, el cessament d’activitats que impliquen concentració i contactes, així com mesures que minimitzen la mobilitat.

Mitjançant aquest decret llei, la Generalitat articula ajudes al sector de transport de viatgers amb autobús per carretera de la Comunitat Valenciana, que han sigut afectats de ple per la crisi de la Covid-19, i s’aproven les bases que en regulen la concessió. Concorren en aquest cas circumstàncies singulars i raons d’interés públic, social, econòmic i humanitari que dificulten la convocatòria d’ajudes, d’acord amb el que determina l’article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a fi d’augmentar la capacitat de finançament a llarg termini de les empreses per a assegurar la supervivència de l’activitat de transport públic discrecional amb autobús per carretera en la Comunitat Valenciana i pal·liar parcialment els efectes de la crisi sociosanitària provocada per la Covid-19 sobre la liquiditat d’aquestes.

III

La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha donat suport a l’aprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant l’instrument normatiu del Reial decret llei en aquells casos en els quals s’aprecia una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura.

La necessitat de la disposició s’ha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigisquen una ràpida resposta. Així mateix, la urgència s’ha acceptat quan la dilació en el temps de la mesura de què es tracte podria generar algun perjudici. La justificació de la utilització de l’instrument del decret llei té base, igualment, en una dilatada jurisprudència del Tribunal Constitucional, els requisits del qual compleix aquesta norma. Així, cal recordar que el Tribunal Constitucional, en les sentències 6/1983, de 4 de febrer, F.5; 11/2002, de 17 de gener, F.4; 137/2003, de 3 de juliol, F.3, i 189/2005, de 7 de juliol, F.3, ha vinculat la utilització d’aquesta mena de disposició a la solució d’una situació concreta que, dins dels objectius de l’òrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el que es requereix per la via normal o pel procediment d’urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis. En concret, la doctrina constitucional continguda en l’STC 61/2018 (EDJ 2018/505168), que recull la jurisprudència anterior més rellevant, indica que l’ús del decret llei s’ha acceptat en situacions que s’han qualificat de «conjuntures econòmiques problemàtiques».

Evidentment la Comunitat Valenciana travessa una situació de crisi economicosocial derivada de la pandèmia provocada per la Covid-19 que requereix l’adopció d’una normativa d’urgència orientada a pal·liar els efectes d’aquesta. A més, cal contemplar que correspon al Consell, en aquesta mena de normes, la realització d’un judici polític o d’oportunitat (SSTC 61/2018, de 7 de juny, FJ 4 (EDJ 2018/505168) i 142/2014, d’11 de setembre, FJ 3 (EDJ 2014/166324)) sobre la conjuntura i la motivació de la norma. En aquest aspecte, s’han acreditat de manera suficient els motius d’oportunitat per a l’adopció de la present norma, la qual respon en tots els seus termes a la finalitat legítima d’aprovar mesures que contribuïsquen a abordar de manera immediata l’enorme impacte econòmic i social provocat per la Covid-19. Com és preceptiu, ha d’assenyalar-se també que aquest decret llei no afecta l’ordenament de les institucions bàsiques de l’Estat; els drets, els deures i les llibertats dels ciutadans regulats en el títol I de la Constitució; el règim de les comunitats autònomes, ni el dret electoral general. A la vista de tot això, concorren les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat, establides per l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupostos habilitants per a recórrer a l’instrument jurídic del decret llei.

Aquesta disposició s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència descrits en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret llei es justifica per raons d’interés general, ja que, tal com s’ha indicat anteriorment, pretén esmorteir l’impacte d’aquesta crisi sense precedents en les empreses del sector del transport discrecional de viatgers amb autobús per carretera de la Comunitat Valenciana.

Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret llei conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats, mitjançant l’establiment d’ajudes, a les persones físiques o petites i mitjanes empreses, titulars d’autoritzacions del transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera residenciades a la Comunitat Valenciana.

Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut d’aquest decret llei és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic nacional i de la Unió Europea. En definitiva, es pretén donar una resposta urgent i excepcional a una realitat sobrevinguda en una situació d’emergència. i a una crisi sanitària i econòmica sense precedents. En la tramitació del projecte de decret llei s’ha seguit el procediment establit i s’han emés els informes preceptius.

Per tot això, d’acord amb els articles 44, 49 i 50 de l’Estatut d’Autonomia, tenint en compte el que es disposa en el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, i l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 7 de maig de 2021,

DECRETE

Article 1. Objecte

L’objecte d’aquest decret llei és aprovar les mesures extraordinàries per a respondre a l’impacte generat per la crisi sanitària i econòmica conseqüència de la Covid-19 mitjançant l’establiment i la concessió d’ajudes per a garantir la continuïtat de l’activitat de transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera en la Comunitat Valenciana, equilibrant l’estructura financera de les persones físiques o petites i mitjanes empreses, amb el fi de dotar-les de liquiditat.

Aquestes ajudes formen part del pla «Resistir» per a recolzar als sectors més afectats per la pandèmia.

Article 2. Règim jurídic de concessió

1. Aquestes subvencions es concedeixen, tenint en compte el que es disposa en els articles 22.2.c i 28, apartats 2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l’article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat per concórrer raons d’interés econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies que van provocar la declaració de l’estat d’alarma en tot el territori nacional mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març. En concret, el caràcter singular d’aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven. Atés l’objecte específic de la subvenció, se segueix el procediment de concurrència, segons el que es disposa en l’article 24 del Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19. En concret l’ajuda prevista queda subjecta al que es disposa en l’apartat 2.7.1 de la Decisió Ajuda estatal SA.56851 (2020 / N) – Espanya – Esquema general – Marc Temporal Nacional per a ajudes estatals en forma de subvencions directes, bestretes reembossables, avantatges fiscals o de pagament, garanties sobre préstecs i tipus d’interés subsidiats per a préstecs per a donar suport a l’economia en el brot actual de Covid-19.

2. S’aproven les bases per a la concessió d’ajudes urgents en matèria de transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera de la Comunitat Valenciana a conseqüència de la Covid-19 que s’inclouen en l’annex d’aquesta norma, i que no tenen rang reglamentari.

3. Ateses les raons d’interés públic, social i econòmic de les ajudes a convocar, a l’elevat nombre de possibles beneficiaris i a la finalitat de contribuir a la pervivència del transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera de la Comunitat Valenciana, conformement amb l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre general de subvencions per a obtindre la condició de beneficiari s’exonera a aquests de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de Seguretat Social i de ser deutors per reintegrament davant l’administració, sense que siga aplicable per al pagament d’aquestes ajudes el requisit establit en el paràgraf segon d’apartat 1 de l’article 171 de la Llei 1/2015.

4. Ateses les raons d’interés públic, social i econòmic i en virtut de l’article 171.3 Llei 1/2015, el percentatge permés de pagament anticipat és del 100 % de la subvenció concedida per tractar-se d’ajudes descrites en l’article 22.2 c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre general de subvencions.

5. De conformitat amb l’article 30.7 de la Llei 38/2003, la concessió d’aquestes ajudes no requerirà una altra justificació que la indicada en les bases establides en l’annex d’aquest decret llei, sense perjudici de les actuacions comprovatòries de l’Administració i el control financer que puga estendre’s a verificar la seua exactitud.

6. Podrà anticipar-se fins al 100 % de l’import de la subvenció que en cada cas corresponga sense necessitat de constitució de garanties per part de les persones o entitats beneficiàries, atés l’import, a l’objecte i a la naturalesa extraordinària de les subvencions.

7. El procediment podrà resoldre’s de manera parcial a mesura que les persones sol·licitants presenten la totalitat de la documentació requerida, i es tramitarà de manera immediata el pagament, sense esperar a la resolució de la totalitat de la convocatòria.

Article 3. Modalitat de les ajudes

Es concediran ajudes destinades a les persones físiques o petites i mitjanes empreses, titulars d’autoritzacions de transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera residenciades en la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits exigits en les bases reguladores establides en l’annex.

Article 4. Competència

1. La gestió d’aquestes ajudes correspondrà a la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, a través de la Direcció General d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible.

2. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la Conselleria de Política territorial, Obres Públiques i Mobilitat o òrgan en què delegue.

Article 5. Dotació pressupostària

La dotació d’aquestes ajudes ascendeix a un import global màxim de 15.000.000,00 € amb càrrec a la línia habilitada a aquest efecte, dins del programa pressupostari 513.30, Planificació, transports i logística, capítol IV, finançades com a part de la resposta de la Unió Europea a la pandèmia Covid-19, sense perjudici de la seua possible ampliació que puga donar lloc a la generació, ampliació o incorporació de crèdits.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Normativa aplicable

1. Aquestes ajudes tenen la condició de subvencions públiques i es regeixen, a més de per aquest decret llei, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el seu reglament i altra normativa concordant i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions:

– El Reglament (UE) número 1301/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el Fons Europeu de Desenvolupament Regional i sobre disposicions específiques relatives a l’objectiu d’inversió en creixement i ocupació i pel qual es deroga el Reglament (CE) número 1080/2006.

– El Reglament (UE) número 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) número 1083/2006, del Consell.

– El Reglament d’Execució (UE) número 821/2014 de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) número 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d’informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d’informació i comunicació de les operacions, i el sistema per al registre i emmagatzematge de dades.

– L’Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s’aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020.

2. Així mateix, es respectaran els següents principis:

a) Foment de la igualtat entre dones i homes, d’acord amb el que s’estableix en l’article 7 i a l’apartat 5.3 de l’Annex I del Reglament (UE) 1303/2013.

b) No discriminació i accessibilitat, conformement amb el que es descriu en l’article 7 i apartats 5.3 i 5.4 de l’annex I del Reglament (UE) 1303/2013.

c) Desenvolupament sostenible, conformement amb el que es descriu en l’article 8 i l’apartat 5.2 de l’annex I del Reglament (UE) 1303/2013.

Segona. Finançament

Les ajudes previstes en aquest decret llei podran finançar-se amb càrrec als fons que corresponguen a la Comunitat Valenciana procedents dels recursos addicionals REACT-EU, Ajuda a la recuperació per a la cohesió i els territoris d’Europa, que s’apliquen en el marc dels fons estructurals, com a resposta de la Unió Europea a la pandèmia. A aquest efecte, i vinculat al caràcter excepcional de l’objecte i la finalitat de les ajudes, mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, podran generar-se els crèdits corresponents en l’estat de despeses del pressupost, amb l’informe previ de la direcció general competent en fons europeus, sense que siguen aplicables els criteris i els requisits establits en l’article 50.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Aquestes actuacions seran susceptibles de ser cofinançades per la Unió Europea mitjançant el programa operatiu del FEDER 2014-2020 de la Comunitat Valenciana, a través de l’objectiu específic REACT-UE 3.2, relatiu al suport a les mesures d’ajuda econòmica a les regions més dependents dels sectors més afectats per la crisi de la COVID-19, com a part de la resposta de la Unió Europea a la pandèmia.

Tercera. Compatibilitat amb la normativa europea

A les ajudes regulades en aquest decret llei els serà aplicable el que es disposa en el Marc Temporal Nacional, notificat a la Comissió, que dona lloc a la Decisió SA.56851 (2020/N), modificada per la Decisió SA.57019 (2020/N), la Decisió SA.58778 (2020/N), la Decisió SA.59196 (2020/N) i la Decisió SA.59723 (2021/N), així com la Decisió SA.60136 i la Decisió SA.61875.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació

S’habilita a la persona titular de la conselleria competent en matèria de transport per a interpretar aquest decret llei, dictar les instruccions, i adoptar les mesures que considere oportunes per al seu desenvolupament i execució.

Segona. Entrada en vigor

Aquest decret llei entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Guardamar del Segura, 7 de maig de 2021

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,

ARCADI ESPAÑA GARCÍA

ANNEX

Bases reguladores

Primera. Objecte

L’objecte d’aquesta disposició és la concessió d’ajudes urgents per a fer costat a les persones físiques o petites i mitjanes empreses, titulars d’autoritzacions de transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera residenciades a la Comunitat Valenciana, afectades econòmicament per les conseqüències de la Covid-19, per a reforçar la viabilitat de les empreses del sector i garantir la continuïtat de la seua activitat, equilibrant l’estructura financera d’aquestes amb l’objecte de dotar-les de liquiditat.

Segona. Règim de concessió i raons d’interés públic que concorren

1. Aquestes subvencions es concedeixen tenint en compte el que es preveu en els articles 22.2.c i 28, apartats 2 i 3 de la Llei 38/2003, i en l’article 168.1.C de la Llei 1/2015, per concórrer raons d’interés econòmic, social i humanitari, en virtut de les circumstàncies que van provocar la declaració de l’estat d’alarma en tot el territori nacional mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març. En concret, el caràcter singular d’aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven. Atés l’objecte específic de la subvenció, se segueix el procediment de concurrència, segons el que es disposa en l’article 24 del Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19.

2. Les raons d’interés públic que justifiquen l’atorgament en règim de concurrència no competitiva de les subvencions radiquen en el fet que el transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera és una part important del sistema de mobilitat a la Comunitat Valenciana, fortament vinculat amb altres sectors econòmics, principalment el turisme, però també és el que garanteix el manteniment de les empreses que presten el transport escolar, i el que necessiten les empreses productives que volen comptar amb un mitjà de transport col·lectiu per al desplaçament de les persones treballadores.

3. Aquestes ajudes estan subjectes al Marc Nacional Temporal en allò que concerneix a ajudes a empreses i autònoms consistents en subvencions entre altres conceptes. L’MNT cerca facilitar la concessió d’ajudes compatibles amb el mercat interior per part de les administracions públiques i ha sigut notificat a la Comissió, donant lloc a la Decisió SA.56851 (2020/N), modificada per la Decisió SA.57019 (2020/N), la Decisió SA.58778 (2020/N), la Decisió SA.59196 (2020/N) i la Decisió SA.59723 (2021/N), així com la Decisió SA.60136 i la Decisió SA.61875. En concret, es permet concedir ajudes en forma de subvencions, bestretes reembossables, avantatges fiscals o de pagament, garanties, préstecs i aportacions de capital, fins a una quantitat que, de manera acumulada, no supere 1.800.000,00 € per a cada empresa beneficiària.

Tercera. Beneficiàries i requisits

1. Podran ser beneficiàries de les ajudes les persones físiques o petites i mitjanes empreses, que siguen titulars d’autoritzacions de transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera (VD) residenciades en la Comunitat Valenciana, d’acord amb el que conste en la seua inscripció en el Registre d’Empreses i Activitats de Transport (REAT).

2. Les beneficiàries han de complir els següents requisits:

a) Tractar-se de persones físiques o petites i mitjanes empreses, segons es defineixen en la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.

b) Ser titulars d’autoritzacions de transport públic discrecional (VD) en vigor, residenciades en l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i que estiguen inscrites en el Registre d’Empreses i Activitats de Transport (REAT) a data 1 d’abril de 2021.

c) En el cas de tractar-se de persones físiques, han d’estar donades d’alta en el règim especial dels treballadors per compte propi o autònoms (RETA) en la data de publicació del present decret llei.

d) No trobar-se en cap de les circumstàncies que prohibeixen adquirir la condició de beneficiari descrites en l’article 13 de la Llei 38/2003. No obstant això, no serà exigible el que es disposa en la lletra e i g de l’apartat 2 d’aquest article.

e) No estar subjectes a cap ordre de recuperació pendent, després d’una decisió prèvia de la Comissió Europea que haja declarat una ajuda percebuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

f) No estar afectades per cap de les següents situacions: incidències amb el Registre d’acceptacions impagades (RAI), amb l’Associació Nacional d’Establiments Financers de Crèdit (ASNEF) o de caràcter judicial o fons propis negatius.

g) Disposar dels llibres comptables, dels registres tramitats i d’altres documents auditats com cal, en els termes que exigeix la legislació mercantil i sectorial aplicable.

h) No trobar-se en situació de crisi a data 31 de desembre de 2019, d’acord amb el que es disposa en l’article 2, apartat 18 del Reglament (UE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014.

i) Complir qualsevol altra obligació legal o reglamentària que els puga afectar.

Quarta. Protecció de dades de caràcter personal

1. La gestió de les subvencions suposa el tractament de dades de caràcter personal i caldrà contemplar les mesures i garanties establides en la normativa referent a la matèria.

2. En el disseny dels formularis i en la sol·licitud de documentació hauran de tindre’s en compte els principis de protecció de dades. En concret:

– Les dades personals seran adequades, pertinents i limitades al que siga necessari en relació amb els fins per als quals són tractades.

– Els formularis i la documentació sol·licitada seran proporcionals a les necessitats de gestió i concessió de les subvencions.

– La publicació de dades s’efectuarà tenint en compte el que es disposa en la disposició addicional 7a de la Llei orgànica 3/2018 de protecció de dades de caràcter personal i en qualsevol altra recomanació o directriu realitzada pels òrgans competents en matèria de protecció de dades i en matèria de publicitat de subvencions. No obstant això, no es publicaran les subvencions o ajudes públiques concedides a persones físiques quan la informació continguda o el mateix objecte de la convocatòria proporcione informació o dades especialment protegides de les persones beneficiàries o les persones físiques que es troben en una situació de protecció especial que poguera veure’s agreujada amb la cessió o publicació de les seues dades personals.

– Les dades seran exactes i, si fora necessari, actualitzades; els sol·licitants es responsabilitzaran de la veracitat dels documents que presenten; en tot cas, es tindrà en compte que l’entitat convocant no serà responsable de la inexactitud de les dades quan hagen sigut aportades per les persones sol·licitants o els seus representants o obtingudes de registres públics.

– Les dades es conservaran durant el temps necessari per a complir la finalitat per a la qual es van recaptar i per a determinar les possibles responsabilitats que es pogueren derivar d’aquesta finalitat i del tractament de les dades i de conformitat amb normativa d’arxius i documentació.

En relació amb la conservació de les publicacions efectuades, la informació sobre concessions romandrà publicada durant els quatre anys naturals següents a l’any en què es va concedir la subvenció, i serà retirada automàticament transcorregut aquest termini. En el cas de concessions a favor de persones físiques, la publicitat es redueix a l’any de concessió i a l’any següent.

3. Amb caràcter general, la finalitat per al tractament de dades personals en relació amb aquestes bases serà la gestió de la concessió de subvencions tenint com a condicions de licitud general les següents:

a) Estaran legitimats per l’interés públic els tractaments de dades realitzades per a la gestió general de les subvencions, la gestió de sol·licituds i els actes d’instrucció.

b) Tindran com a base de legitimació el compliment d’una obligació legal els següents tractaments en relació amb les normes que se citen a continuació:

– Les publicacions realitzades amb efectes de notificació d’acord amb les normes del procediment administratiu comú i amb el regulat en la Llei general de subvencions.

– La comunicació de dades a la Base de dades Nacional de Subvencions conformement amb l’article 20 de la Llei general de subvencions.

– Les publicacions realitzades en el portal de transparència exigibles per la legislació de transparència.

4. La convocatòria de les subvencions haurà d’identificar de manera clara la següent informació:

a) Identitat i les dades de contacte del responsable del tractament i del seu delegat o delegada de protecció de dades;

b) Fins del tractament a què es destinen les dades personals i la base jurídica del tractament d’acord amb el que s’estableix en el punt 3r d’aquest article;

c) Destinataris o les categories de destinataris de les dades personals;

d) Identificació de les transferències internacionals de dades;

e) Termini durant el qual es conservaran les dades personals;

f) Informació relativa a l’exercici dels drets de protecció de dades;

g) Dret a presentar una reclamació davant una autoritat de control;

h) Si la persona interessada està obligada a facilitar les dades personals i està informada de les possibles conseqüències que no facilitar aquestes dades.

Quan les dades personals no s’obtinguen de la persona sol·licitant o interessada, a més del que es disposa en aquest apartat, s’informarà a aquesta de les categories de dades objecte de tractament i les fonts de les quals procediren les dades.

En el cas que es recullen dades, tant en la sol·licitud com en el procediment de justificació, de persones que no són la persona sol·licitant o beneficiària haurà de proporcionar-se un document que continga el que s’estableix en aquest apartat havent d’incloure en la declaració responsable l’obligació del sol·licitant d’informar a aquelles persones de les quals s’aporten dades per a l’obtenció de la subvenció.

Cinquena. Finançament

1. L’import global màxim de les ajudes a concedir ascendeix a 15.000.000,00 € amb càrrec al PO FEDER 2014-2020 de la Comunitat Valenciana, mitjançant l’Objectiu Específic REACT-UE 3.2 (Reglament 2020/2221 REACT) relatiu a «suport a mesures d’ajuda econòmica a les regions més dependents dels sectors més afectats per la crisi de la COVID-19» i, per tant, finançades com a part de la resposta de la Unió Europea a la pandèmia ocasionada per la COVID-19, sense perjudici de la seua possible ampliació amb fons propis de la Generalitat, o procedents de l’Estat o de la Unió Europea, que puguen donar lloc a la generació, l’ampliació o la incorporació de crèdits.

2. Serà aplicable la previsió legal de l’últim paràgraf de l’article 168.1.C de la Llei 1/2015, pel que les ajudes s’imputaran a la línia de subvenció que s’habilite mitjançant el corresponent expedient de modificació pressupostària, en l’aplicació pressupostària corresponent de l’estat de despeses del pressupost de la Generalitat per a 2021.

Sisena. Procediment de concessió

1. Aquestes subvencions es concediran segons s’estableix en els articles 22.2.c i 28, apartats 2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 168.1.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per concórrer raons d’interés públic, econòmic i social. En concret, el caràcter singular d’aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven. Atés l’objecte específic de la subvenció, se segueix el procediment de concurrència no competitiva.

2. De conformitat amb l’article 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, la concessió d’aquestes subvencions no requerirà altres requisits que els indicats en la base tercera, sense perjudici dels controls que s’efectuen amb posterioritat.

3. Al procediment de concessió d’aquestes ajudes hi serà aplicable la tramitació d’urgència, segons estableix l’article 33 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La tramitació i gestió d’aquestes ajudes es realitzarà per la Direcció General d’Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible.

5. La concessió de les ajudes té caràcter temporal, per la qual cosa hauran de concedir-se abans del 31 de desembre de 2021.

Setena. Forma i termini de presentació de les sol·licituds

1. La sol·licitud es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat, a través d’aquest enllaç:

http://www.gva.es/es/proc21666

2. Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic hauran d’anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, procedisca. Per a la tramitació telemàtica s’haurà de disposar de signatura electrònica avançada, amb un certificat admés per la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es).

3. El termini per a la presentació de sol·licituds serà de 10 dies hàbils i s’iniciarà el 17 de maig de 2021.

4. Qualsevol aportació de documentació complementària, una vegada realitzada la sol·licitud, es durà a terme telemàticament en la Seu Electrònica de la Generalitat, fent referència al codi d’expedient que li haja sigut assignat.

5. La no aportació en termini de la corresponent documentació i la seua falta d’esmena determinarà l’exclusió de la sol·licitud.

Huitena. Declaracions responsables i documentació annexa que acompanyarà a la sol·licitud

1. Les persones físiques o petites i mitjanes empreses sol·licitants hauran de declarar mitjançant declaració responsable, que formarà part del formulari de la sol·licitud:

a) Que compleix els requisits de la base tercera.

b) Que es compromet a continuar prestant servei de transport discrecional almenys fins al 31 de desembre de 2021.

c) Que es compromet a dedicar l’import de les ajudes procedents del present decret llei, finançades amb fons del PO FEDER 2014-2020 de la Comunitat Valenciana, mitjançant l’Objectiu Específic REACT-UE 3.2 (Reglament 2020/2221 REACT), a la millora del capital circulant. A aquest efecte, la conselleria competent en matèria de transport determinarà mitjançant una ordre els mecanismes que permeten confirmar la utilització dels fons als fins establits basant-se en la documentació comptable que les empreses beneficiàries estiguen obligades a portar en virtut de la normativa fiscal i comptable que hi siga aplicable.

d) Altres ajudes que haja rebut la persona sol·licitant a l’empara de les decisions de Comissió Europea, respecte al Marc Temporal Nacional per a ajudes estatals, incloses les pròrrogues i ampliacions d’aquest, en forma de subvencions, bestretes reembossables, avantatges fiscals, garanties sobre préstecs i bonificació del tipus d’interés de préstecs per a donar suport a l’economia en el brot actual de la Covid-19, pels mateixos costos subvencionables que dispose aqueixa ordre i durant l’exercici fiscal en curs.

e) Que no estaven en situació de crisi a data 31 de desembre de 2019, d’acord amb el que es disposa en l’article 2, apartat 18 del Reglament (UE) 651/2014 1 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE.

f) Que la crisi ha produït una disminució en la xifra de negoci que redueix els cobraments periòdics sense que això es compense amb una reducció proporcional dels pagaments que han de satisfer-se en el mateix període de temps.

2. La presentació de la sol·licitud faculta l’Administració per a obtindre les dades i documents d’altres administracions que tinguen per objecte acreditar el compliment dels requisits exigits, llevat que la persona interessada s’opose i aportació la documentació acreditativa. No obstant això, en aquells casos en els quals una norma exigisca el consentiment o autorització per part de la persona interessada, l’administració haurà de recaptar-les de manera expressa.

Per al compliment del que es disposa en el paràgraf precedent, l’Administració habilitarà en els formularis de recollida de dades mecanismes que permeten l’oposició de la interessada o, en els casos exigibles legalment, l’autorització o consentiment exprés.

Així mateix, la comprovació del compliment dels requisits mitjançant documentació que haja sigut elaborada per l’Administració pública o que haja sigut aportada amb anterioritat a qualsevol administració no es requerirà a les persones interessades. L’administració actuant pot consultar o demanar aquests documents, llevat que la persona interessada s’opose a això o que la llei especial aplicable requerisca el consentiment explícit.

3. Igualment la sol·licitud haurà d’adjuntar obligatòriament la documentació que s’indica a continuació:

a) Declaració responsable amb el nombre dels autobusos destinats a la prestació de serveis de transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera, a l’empara d’una autorització VD que estiga residenciada en la Comunitat Valenciana a data 1 d’abril de 2021. En el cas de beneficiaris que també siguen concessionaris de serveis regulars urbans o interurbans de viatgers, en el còmput no es tindrà en compte el nombre de vehicles que siguen necessaris per a prestar aquesta activitat, de manera que només seran objecte de subvenció la resta de vehicles de la seua flota que no presten serveis regulars de viatgers.

b) Declaració responsable que indique el volum d’operacions anuals corresponents als exercicis 2019 i 2020.

c) Model de declaració de la condició de PIME d’acord amb el que disposa l’annex I del Reglament (UE) número 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

d) Model de domiciliació bancària, únicament en el cas que no tinga un compte actiu amb la Generalitat o quan es desitge modificar aquest compte, i en aquest cas s’haurà d’indicar en la declaració responsable que el compte correspon a la persona física o empresa que realitza l’activitat per a la qual se sol·licita l’ajuda.

Novena. Instrucció del procediment

1. La instrucció del procediment correspondrà a la Subdirecció General de Transport.

2. Una vegada examinades les sol·licituds, l’òrgan instructor emetrà proposta parcial on farà constar que es compleixen els requisits necessaris per a la concessió de l’ajuda, proposant al mateix temps la seua concessió i pagament a l’òrgan competent per a resoldre.

Desena. Resolució i recursos

1. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat o òrgan en què delegue.

2. La resolució de concessió determinarà la quantia concedida a cada persona física o petita i mitjana empresa i incorporarà, si escau, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què haja de subjectar-se el beneficiari.

3. El termini per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de tres mesos des de la finalització del termini de sol·licitud. Després d’haver transcorregut aquest termini sense que s’haja dictat i notificat resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud s’entendrà desestimada.

4. La resolució informarà també de l’import previst de l’ajuda en equivalent de subvenció bruta.

5. La resolució exhaureix la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la va dictar en el termini d’un mes a partir de l’endemà de la seua notificació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos davant el corresponent jutjat contenciós administratiu, de conformitat amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

6. Notificada la resolució per l’òrgan competent, les persones proposades com a beneficiàries disposaran d’un termini de deu dies per a manifestar l’acceptació o presentar renúncia de manera telemàtica en la Seu Electrònica de la Generalitat. Transcorregut el termini assenyalat sense que es produïra manifestació de renúncia expressa a l’ajuda, aquesta es considerarà acceptada.

Onzena. Quantia, pagament i justificació de la subvenció

1. La quantia de les ajudes estarà determinada pel nombre de vehicles que els sol·licitants declaren tindre efectivament destinats a la prestació de serveis de transport públic discrecional de viatgers amb autobús per carretera, a l’empara d’una autorització VD, que estiga residenciada en l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i que figuren inscrits en el Registre d’Empreses i Activitats de Transport (REAT) a data 1 d’abril de 2021, tenint en compte l’assenyalat en la base huitena apartat 3.

2. L’import a percebre consistirà en una aportació única per a cada beneficiari a raó de 8.400,00 € per cada vehicle efectivament destinat a la prestació de serveis de transport públic discrecional de viatgers per carretera.

3. L’import màxim de l’ajuda a percebre per beneficiari, tenint en compte el nombre d’autobusos admissibles i la quantitat per vehicle, no superarà la reducció de volum d’operacions anuals de 2020 en relació amb l’any 2019.

4. Tal com es troba assenyalat en la base huitena apartat 3, a l’efecte d’aquest decret llei, les empreses no hauran de computar el nombre de vehicles que siga necessari per a la realització dels serveis regulars en els termes descrits en aquesta. L’Administració, a l’efecte de quantificar l’import de l’ajuda a percebre, comprovarà que no s’ha computat el nombre de vehicles admissibles per a prestar els serveis regulars en condicions ordinàries, sobre la base de les dades declarades per les empreses en la convocatòria d’ajudes del Decret 88/2020, de 31 de juliol, del Consell, o declarats per al segon període en la sol·licitud d’indemnització a l’empara del Decret llei 15/2020, de 23 d’octubre, del Consell.

5. El procediment podrà resoldre’s de manera parcial a mesura que les persones sol·licitants presenten la totalitat de la documentació requerida, tramitant-se de manera immediata el pagament, sense esperar a la resolució de la totalitat de la convocatòria.

Dotzena. Obligacions generals dels beneficiaris

1. Els beneficiaris quedaran obligats a sotmetre’s a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l’òrgan gestor de la subvenció. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l’article 14 de la Llei 38/2003.

2. A més hauran de complir les següents obligacions:

a) Facilitar les dades i la informació, en qüestions relacionades amb les subvencions concedides, que siguen requerides per l’òrgan instructor d’aquest procediment.

b) Comunicar al servei responsable de la tramitació la sol·licitud o obtenció d’altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

c) Complir les obligacions de transparència establides en la legislació bàsica, de conformitat amb el que es disposa en l’article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en cas d’haver percebut durant un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a deu mil euros. En concret, hauran de publicitar en la seua pàgina web, si en tenien, l’obtenció d’aquesta subvenció, almenys durant el temps de vigència d’aquesta, tenint com a data límit el 31 de desembre de 2021, a fi de complir les obligacions adquirides en matèria de comunicació i difusió que comporta la percepció d’ajudes finançades per la Unió Europea.

d) Sotmetre’s a les actuacions de control financer establides en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015, i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control.

e) Sotmetre’s a totes aquelles mesures de seguiment que s’establisquen per a les ajudes acollides al Marc Nacional Temporal, en totes les seues pròrrogues i ampliacions.

f) Sotmetre’s a totes aquelles mesures de seguiment que s’establisquen per a les ajudes acollides al Reglament (UE) 2020/2221 del Parlament Europeu i del Consell de 23 de desembre de 2020 pel qual es modifica el Reglament (UE) número 1303/2013 pel que fa als recursos addicionals i les disposicions d’execució a fi de prestar assistència per a afavorir la reparació de la crisi en el context de la pandèmia de Covid-19 i les seues conseqüències socials i per a preparar una recuperació verda, digital i resilient de l’economia (REACT UE).

g) Les persones jurídiques hauran de comptabilitzar el cobrament de la subvenció a través d’un codi comptable específic.

h) La documentació justificativa (inclosos els documents electrònics) haurà de conservar-se durant un termini de tres anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en els quals estiguen incloses les despeses definitives de l’operació, tal com es defineix en l’article 140.1 del Reglament (UE) número 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

i) El beneficiari estarà subjecte a les normes d’informació i comunicació que estableix el Reglament (UE) número 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Entre aquestes normes cal destacar que la concessió de la subvenció implica l’acceptació de ser inclòs en la llista d’operacions contemplada en l’article 115, apartat 2, del mencionat Reglament, que es publicarà de manera electrònica o per qualsevol altre mitjà, en la qual figuraran els beneficiaris, l’operació finançada i l’import de l’ajuda.

j) Així mateix, el beneficiari estarà subjecte a les normes d’informació i publicitat recollides en el Reglament d’execució (UE) número 821/2014, de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) número 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d’informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d’informació i comunicació de les operacions, i el sistema per al registre i l’emmagatzematge de dades.

Tretzena. Compatibilitat i regles d’acumulació de les ajudes

1. La percepció d’aquestes ajudes serà compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals. Aquesta compatibilitat estarà condicionada al fet que l’import de les ajudes, aïllada o en concurrència amb unes altres no supere la pèrdua d’ingressos que són objecte de subvenció. No obstant això, la percepció de la subvenció regulada en aquest decret llei és incompatible amb una futura indemnització per la quantia concurrent, per la qual cosa en cas que una futura i hipotètica indemnització fora superior a la subvenció concedida en virtut d’aquesta convocatòria, aquesta indemnització seria reduïda en l’import de la subvenció percebuda.

2. Amb caràcter general, totes les ajudes contemplades en el Marc Nacional Temporal poden acumular-se entre si, sempre que es respecten els imports màxims i els límits d’intensitat màxima establits per a cada tipus d’ajuda. Com a excepció a aquest criteri general:

a) Les ajudes recollides en els apartats Ajudes en forma de garanties de préstecs i Ajudes en forma de garantia sobre instruments de deute de nova emissió no podran acumular-se entre si en cas que les ajudes es concedisquen per a idèntic principal de préstec subjacent. Podran acumular-se per a altres préstecs si l’import global del préstec no supera els límits establits en el punt 25, lletra d, o en el punt 27, lletra d, del Marc Temporal Comunitari (MTC).

b) Les ajudes sobre garanties de préstecs i bonificació de tipus d’interés de préstecs no podran acumular-se entre si en cas que les ajudes es concedisquen per a idèntic principal de préstec subjacent. Sí que podran acumular-se per a altres préstecs si l’import global del préstec no supera els llindars establits en el punt 25, lletra d, o en el punt 27, lletra d, de l’MTC.

c) Les ajudes per a suport per costos fixos no coberts no podran acumular-se amb altres ajudes per als mateixos costos subvencionables ni acumular-se amb altres ajudes del marc consolidat en cas que supere el límit màxim d’ajuda de 10.000.000,00 €.

d) Les ajudes canalitzades a través d’entitats de crèdit o altres entitats financeres, només podran combinar-se amb altres ajudes per als mateixos costos subvencionables si l’ajuda combinada no supera els límits màxims establits en el punt 10 de la versió consolidada del Marc Nacional Temporal de 5 d’abril de 2021.

e) Les ajudes a la inversió destinada a les infraestructures d’assaig i ampliació d’escala i ajudes a la inversió per a la fabricació de productes relacionats amb la Covid-19 no seran acumulables amb qualsevol altra ajuda a la inversió en cas que l’ajuda es referisca als mateixos costos subvencionables.

3. Sense perjudici del criteri general d’acumulació expressat en l’apartat anterior, les ajudes a la inversió destinada a les infraestructures d’assaig i ampliació d’escala i ajudes a la inversió per a la fabricació de productes relacionats amb la Covid-19, s’hi podrà afegir una garantia per a cobertura de pèrdues en els termes expressats en els apartats 12.8 i 13.8, de la versió consolidada del Marc Nacional Temporal de 5 d’abril de 2021.

4. Les ajudes contemplades en el MNT podran acumular-se amb les ajudes en forma d’assegurança de crèdit a l’exportació a curt termini descrites en l’MTC, sempre que es respecten els imports màxims i els llindars d’intensitat màxima establits per a cada tipus d’ajuda.

5. Les mesures d’ajuda temporal poden acumular-se amb les ajudes que entren en l’àmbit d’aplicació dels Reglaments de minimis, sempre que les regles d’acumulació previstes en aquests reglaments de minimis siguen respectades.

6. Les mesures d’ajuda també poden acumular-se amb les ajudes exemptes en virtut del Reglament General d’Exempció per Categories, sempre que les regles d’acumulació descrites en aquest siguen respectades.

Catorzena. Minoració i reintegrament de les subvencions

1. L’incompliment dels requisits establits en aquest decret llei donarà lloc, després de l’oportú procediment, a l’obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les subvencions i els interessos de demora corresponents, conformement amb el que es disposa en l’article 172 de la Llei 1/2015.

2. El falsejament o l’ocultació de dades i documents que afecten substancialment la concessió i lliurament de fons públics, donarà lloc a l’exigència de responsabilitats tant en l’ordre administratiu com en el jurisdiccional competent, així com al que dimana dels articles 173 a 177 de la Llei 1/2015.

3. La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat realitzarà tots els controls tècnics i administratius que considere necessaris a fi de conformar el correcte compliment dels requisits exigits en aquest decret llei.

Quinzena. Verificació de dades

D’acord amb el que s’estableix en la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i en l’article 4 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, l’òrgan gestor podrà verificar aquelles dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar la seua exactitud.

La potestat de verificació inclou verificar la identitat de la persona sol·licitant o, si escau, del seu representant legal, i consultar les següents dades que consten en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS): les subvencions i ajudes que li han sigut concedides, incloses aquelles a les quals s’aplica la regla de minimis, i que la persona sol·licitant no està inhabilitada per a percebre subvencions.