Observatorio de La Brecha Digital COMUNIDAD VALENCIANA
DECRETO 43/2021, de 18 de marzo, del Consell, de creación del Observatorio de La Brecha Digital.
Estos Documentos, con los que puedan modificar o les acompañan, se ha incorporado a los contenidos ya existentes en el siguiente TÍTULO publicado y a su disposición:
(DOGV de 30.03.2021)
La Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, modificada per l’article 1 de la Llei orgànica 1/2006, de 10 d’abril, estableix en l’article 19 que la Generalitat, en l’àmbit de les seues competències, impulsarà un model de desenvolupament equitatiu, territorialment equilibrat i sostenible, basat, entre altres objectius, en la plena integració en la societat de la informació, en el qual quede garantit el dret d’accés de la societat valenciana a les TIC i al fet que la Generalitat desenvolupe polítiques actives que impulsen la formació, les infraestructures i la seua utilització.
Amb la finalitat de coadjuvar a garantir aqueixos drets es crea l’Observatori de Bretxa Digital, que té com a objectiu conéixer, entre altres aspectes la situació en la Comunitat Valenciana en termes quantitatius i qualitatius de la bretxa digital en matèria d’accés, d’adquisició de competències digitals i de bon ús de les TIC, la distribució territorial d’aquesta problemàtica i els indicadors que es determinen en les polítiques públiques d’avanç de la societat digital i de lluita contra la bretxa digital de la Generalitat, dependent de la conselleria competent en matèria de societat digital.
En aquest sentit, resulta imprescindible en l’actual context disposar d’un punt de trobada en el qual tots els sectors, tant el públic com el privat, vinculats a la problemàtica de la bretxa digital puguen exposar les seues propostes, demandes i suggeriments, reforçant així el paper de participació de la societat civil organitzada i la intercomunicació amb l’administració autonòmica, constituint-se en plataforma d’intercanvi i col·laboració, compartint el coneixement i la informació.
Considerant aquests antecedents l’Observatori ha de constituir-se com el fòrum de participació que permeta l’impuls compartit entre les administracions públiques, els agents econòmics i socials i la societat civil organitzada, amb capacitat de cooperació i de contribució en la planificació estratègica de les polítiques públiques en matèria de lluita contra la bretxa digital.
Finalment, l’Observatori de Bretxa Digital ha de configurar-se com una manera de participació, però també com a via per a portar els interessos de la majoria de la societat als espais de presa de decisió, de manera bidireccional, per a, si escau, proposar les mesures necessàries a cada moment. A això s’ha d’unir la necessitat, no sols de la conselleria competent en matèria de societat digital, de disposar, a manera de repositori digital, d’un contenidor permanentment actualitzat d’informació en el qual es recopilen dades estadístiques, estudis i informes, que siguen no sols reflex objectiu de la realitat de la bretxa digital, sinó també com a espai de trobada i eina de participació, transparència i diagnòstic que, enfortint les accions i polítiques públiques, garantisquen l’exercici del dret de la ciutadania d’accés i ús de les TIC.
Aquestes raons, de conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, fonamenten aquesta disposició, amb l’objectiu de garantir l’accés de la societat valenciana a les TIC i l’estratègia valenciana per a l’avaluació de les polítiques i accions públiques en matèria de bretxa digital.
S’ha tingut en compte el principi de proporcionalitat, ja que es recullen les disposicions necessàries i imprescindibles per a la integració de dades i informació de fonts per a obtindre una visió conjunta de la bretxa digital en el territori que permeta la realització d’accions i polítiques públiques que garantisquen l’exercici del dret de la ciutadania d’accés i ús de les TIC.
A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s’exerceix de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, per a generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l’actuació i presa de decisions de les persones i empreses.
S’ha observat el principi de transparència, definint clarament en aquest preàmbul els objectius i la justificació de la norma i possibilitant l’accés als documents durant el procés d’elaboració d’aquesta, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
Finalment, justificant-se així tots els principis establits en l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’ha tingut en consideració el principi d’eficiència, racionalitzant al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 18 de març de 2021,
DECRETE
Article 1. Objecte
1. Es crea l’Observatori de Bretxa Digital com a instrument que possibilite la participació, la coelaboració del coneixement i la transferència d’informació en matèria de bretxa digital en la Comunitat Valenciana.
2. L’Observatori de Bretxa Digital participarà en l’avaluació i disseny de les polítiques públiques en matèria de lluita contra la bretxa digital assegurant la transparència, l’eficiència, l’eficàcia i l’equitat de l’acció pública. Des d’una perspectiva holística, l’Observatori diagnostica i realitza el seguiment de la situació de bretxa digital de les persones des del punt de vista geogràfic, social, de gènere, generacional i de la diversitat funcional en matèria d’accés, adquisició de competències digitals i bon ús de les TIC. L’elaboració d’un sistema d’indicadors i el seu manteniment en el temps serà l’instrument bàsic per a identificar la població i les àrees geogràfiques més afectades per la bretxa digital, així com per a l’avaluació de polítiques.
3. L’Observatori de Bretxa Digital participarà en la identificació i proposta de mesures correctores de situacions de bretxa digital provocades per accions posades en marxa pels organismes de la Generalitat.
Article 2. Naturalesa
L’Observatori de Bretxa Digital es configura com a òrgan de caràcter col·legiat i consultiu dependent de la direcció general amb competències en la lluita contra la bretxa digital que li prestarà els mitjans tècnics, materials i humans que necessite per al desenvolupament de les seues funcions. Aquest observatori durà a terme les tasques que se li encomanen i ha de servir de plataforma per a planificar, estudiar i analitzar l’entorn i la realitat socioeconòmica valenciana en matèria de bretxa digital i col·laborar així en les tasques que complisca qualsevol altre organisme públic.
Article 3. Funcions
L’Observatori de Bretxa Digital tindrà les següents funcions:
a) Facilitar la participació, l’elaboració del coneixement com a resultat de la discussió, la revisió o la síntesi d’idees, i la transferència d’informació a la resta de poders públics i a la ciutadania en general a través de les següents accions:
1a. Propiciar la trobada i la participació de tots els sectors afectats en l’àmbit de la bretxa digital, especialment de les persones en situació de vulnerabilitat o d’exclusió social.
2a. Constituir un sòlid suport tècnic digital interoperable i d’accés lliure a la producció institucional, educativa, científica i investigadora en matèria de bretxa digital, en els termes que permeta la normativa que en cada cas siga aplicable, a fi de proveir d’informació de caràcter qualitatiu i quantitatiu, la mateixa Administració de la Generalitat, altres administracions públiques i sectors interessats i a la ciutadania en general.
3a. Elaborar publicacions de divulgació del coneixement en matèria de bretxa digital, per a millorar l’accés de la ciutadania no experta al coneixement, fomentant la seua participació.
4a. Promoure o participar en activitats de difusió específiques relacionades amb la bretxa digital (publicacions, jornades ), i col·laborar en els treballs sobre aquesta matèria en col·laboració amb qualsevol administració pública tant en la Comunitat Valenciana com en altres comunitats autònomes, així com la Unió Europea o altres organitzacions.
b) Assessorar en la planificació de l’acció normativa i documents estratègics en l’àmbit de la societat digital i lluita contra la bretxa digital. En concret:
1a. Avaluar l’impacte en la societat de les polítiques i mesures que afecten els grups de població identificats com a vulnerables a la bretxa digital.
2a. Informar sobre els projectes normatius en l’àmbit de la societat digital i lluita contra la bretxa digital.
3a. Col·laborar en la difusió dels documents estratègics relacionats amb la lluita contra la bretxa digital.
c) Analitzar i diagnosticar la situació de bretxa digital a la Comunitat Valenciana. En concret:
1a. Analitzar i fer el seguiment de l’impacte social i econòmic de la bretxa digital, amb especial atenció a l’accés i adquisició de competències digitals i a les condicions de vulnerabilitat social.
2a. Mesurar la bretxa digital, d’acord amb els indicadors que es determinen per l’Observatori de Bretxa Digital. Els indicadors referits a persones es desagregaran per sexe, excepte que la metodologia de la font original no ho permetera.
3a. Formular recomanacions i propostes tendents a millorar els indicadors i sistemes d’informació relacionats amb la bretxa digital.
4a. Explotar les dades relacionades amb l’accés i ús de les TIC, les competències digitals i el bon ús de les TIC a partir de les fonts documentals existents per a l’elaboració d’indicadors que permeten l’avaluació de les polítiques públiques aplicades i la seua planificació, introduint la perspectiva de gènere.
5a. Elaborar estudis relacionats amb la bretxa digital geogràfica i la despoblació, la bretxa digital generacional, la bretxa digital i la diversitat funcional, la bretxa digital de gènere i la bretxa digital i el bon ús de les TIC entre la joventut valenciana. En tots aquests estudis es tindran en compte les tres bretxes digitals existents, és a dir, aquelles que fan referència a l’accés, al nivell de competències digitals (en referència al marc DIGCOM) i el bon ús de les TIC amb especial atenció a les persones en situació de vulnerabilitat o exclusió social.
d) Intervindre, a partir de les dades recollides, i proposar solucions concretes i susceptibles d’aplicació per a previndre i reduir la bretxa digital.
e) Qualssevol altres funcions que, en l’àmbit dels seus objectius, li siguen encomanades per la conselleria competent en matèria de societat digital.
Article 4. Composició
1. L’Observatori de Bretxa Digital funcionarà en Ple, que estarà integrat pels següents membres:
a) La Presidència correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de societat digital o persona en qui delegue.
b) La Vicepresidència Primera correspondrà a la persona titular de la secretaria autonòmica competent en matèria d’innovació i transformació digital o persona en qui delegue.
c) La Vicepresidència Segona correspondrà a la persona titular de la direcció general competent en matèria de bretxa digital o persona en qui delegue.
d) La Secretaria serà exercida per una persona designada pel Ple entre les persones funcionàries del subgrup A1 de titulació, adscrites a la direcció general amb competències en matèria de bretxa digital que actuarà amb veu i sense vot.
e) Les vocalies que estaran integrades per les següents persones:
1a. La persona titular de la direcció general competent en matèria d’avanç de la societat digital o persona en qui delegue.
2a. La persona titular de la direcció general competent en matèria de tecnologies de la informació i comunicació o persona en qui delegue.
3a. La persona titular de la direcció general competent en matèria d’innovació educativa i ordenació o persona en qui delegue.
4a. La persona titular de la direcció general competent en matèria dels drets de la infància i l’adolescència o persona en qui delegue.
5a. La persona titular de la direcció general competent en matèria de desenvolupament comunitari o persona en qui delegue.
6a. La persona titular de la direcció general competent en matèria de l’Agenda Valenciana Antidespoblament o persona en qui delegue.
7a. Una persona en representació de la direcció general de l’Institut Valencià de les Dones, designada per la persona titular de la direcció general o persona en qui delegue.
8a. Una persona en representació de la direcció general amb competències en matèria de diversitat funcional i salut mental, designada pel seu titular o persona en qui delegue.
9a. Una persona en representació de la direcció general amb competències en matèria de persones majors, designada pel seu titular o persona en qui delegue.
10a. Una persona en representació de l’Institut Valencià de la Joventut, designada pel seu titular o persona en qui delegue.
11a. Una persona en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies o persona en qui delegue.
12a. Els representants titulars o suplents de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives d’acord amb el Decret 193/2015 que aprova el Reglament de la Llei 7/2015, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives de la Comunitat Valenciana.
2. En funció dels assumptes a tractar, la Presidència de l’Observatori podrà convidar a les reunions a altres persones representants de les administracions públiques, així com a representants de grups d’interés, organitzacions socials, persones expertes i professionals, que podran participar amb veu, però sense vot.
3. La composició s’ajustarà als principis de presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, i la Llei 9/2003, de 2 d’abril, de la Generalitat per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Article 5. Funcionament i règim jurídic
1. El Ple es reunirà una vegada a l’any amb caràcter ordinari i, de manera extraordinària, tantes vegades com siga convocat per la Presidència, a iniciativa pròpia o a proposta, almenys, d’una tercera part de les vocalies. La convocatòria de les reunions es realitzarà per la Secretaria, per ordre de la Presidència.
2. El Ple acordarà la creació de quantes comissions o grups de treball estime oportú, que es constituiran, prèvia aprovació per la majoria dels seus membres, en funció de la matèria concreta relacionada amb la bretxa digital que es considere necessari analitzar. A aquestes comissions de treball podran incorporar-se representants de grups d’interés, persones expertes i professionals, amb la finalitat d’elaborar els informes tècnics pertinents.
3. Corresponen a la Presidència del Ple les següents funcions:
a) La representació de l’Observatori, actuant com a portaveu d’aquest.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries, així com la fixació de l’ordre del dia.
c) Presidir les sessions i moderar el desenvolupament d’aquestes assegurant el compliment d’allò disposat en aquest decret.
d) Visar les actes i certificacions dels acords de l’òrgan.
e) Exercir quantes altres funcions siguen inherents a la seua condició en la Presidència de l’òrgan.
4. Corresponen a les persones titulars de les vicepresidències del Ple les següents funcions:
a) Substituir a la persona titular de la Presidència, segons l’ordre de prelació previst en l’article 4 d’aquest decret, en els casos de vacant, malaltia, absència i altres causes d’impossibilitat.
b) Totes les funcions delegades per la persona titular de la presidència.
5. Són atribucions dels membres del Ple:
a) Assistir a les reunions i participar en els debats, exposant la seua opinió i formulant les propostes que estimen convenients.
b) Proposar a la Presidència, a través de la Secretària, la inclusió de punts en l’ordre del dia de les sessions ordinàries. Quan la proposta d’inclusió siga presentada per un terç dels membres, el tema s’inclourà en l’ordre del dia.
c) Rebre amb una antelació mínima de 2 dies la convocatòria de les reunions, contenint l’ordre del dia.
d) Exercir el seu dret al vot i formular el seu vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.
e) Formular precs i preguntes.
f) Obtindre la informació precisa per a complir les funcions assignades.
g) Totes les altres funcions inherents a la seua condició.
6. Sense perjudici del que s’estableix en aquest decret, l’Observatori de Bretxa Digital s’ajustarà en el seu funcionament a les normes bàsiques establides en la secció 3a del capítol II del títol preliminar, subsecció 1a, articles 15 a 18, de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 6. Difusió de continguts i consultes ciutadanes
S’habilitarà un portal web específic que permeta l’accés als serveis oferits per l’Observatori de Bretxa Digital, així com la realització de consultes ciutadanes d’acord amb la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
L’aplicació i desenvolupament d’aquest decret no podrà tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria de bretxa digital, i en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials existents en aquesta. El seu funcionament serà atés amb els mitjans personals i materials existents en la conselleria competent.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de societat digital per a aprovar les disposicions necessàries per al desplegament d’aquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 18 de març de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera d’Innovació, Universitats,
Ciència i Societat Digital,
CAROLINA PASCUAL VILLALOBOS