Actuaciones urbanísticas COMUNIDAD VALENCIANA

DECRET 218/2020, de 29 de desembre, del Consell, de modificació del Decret 62/2020, de 15 de maig, de regulació de les entitats col·laboradores de l’Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, i de creació del seu registre.

(DOGV de 04.01.2021)

El Decret 62/2020, de 15 de maig, del Consell, de regulació de les entitats col·laboradores de l’Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, i de creació del seu registre, es va publicar el 20 de maig de 2020.

Aquesta norma crea el Registre d’Entitats Col·laboradores de Verificació i Control d’Actuacions Urbanístiques, que va entrar en funcionament efectiu el dia 20 de juny de 2020. Per a accedir al Registre, el Decret 62/2020, de 15 de maig, relaciona, en el seu article 8, els requisits que han de complir les entitats col·laboradores de l’Administració, i figura, en primer terme, estar acreditada com a «entitat d’inspecció tipus A, conforme amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17020, per a les activitats d’avaluació» per l’Entitat Nacional d’Acreditació. En aquest sentit, l’article 15, que regula el procediment d’inscripció en el Registre -el qual s’arbitra a través del sistema de declaració responsable-, exigeix acompanyar, entre altra documentació, el certificat expedit per l’Entitat Nacional d’Acreditació, relatiu a l’acreditació de l’entitat sol·licitant per a l’exercici de les funcions regulades en el decret.

El decret incorporà un règim transitori que va permetre la inscripció provisional d’aquelles entitats que estigueren inscrites en el Registre General d’Entitats de Control de Qualitat de l’Edificació, i en qualsevol registre públic que habilitara per a l’exercici de funcions de control d’actuacions urbanístiques.

El règim transitori d’inscripció establit per la disposició transitòria única del Decret 62/2020, de 15 de maig, és de sis mesos des de l’entrada en funcionament del RECUV (20.06.2020), per la qual cosa aquest va concloure el 20 de desembre de 2020, i comportarà la cancel·lació d’ofici de la inscripció de totes les entitats acollides a aquest règim.

Transcorregut aquest termini de sis mesos, les entitats que s’hi van inscriure sota aquest règim d’inscripció provisional hauran de sol·licitar la inscripció ordinària en la forma regulada en l’article 15, per a poder continuar exercint les seues funcions; per a això, hauran d’aportar totes les formalitats documentals exigides per aquest article, molt especialment el certificat expedit per l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC), en el qual conste l’acreditació de l’entitat sol·licitant per a l’exercici de les funcions de verificació i control, relacionades en l’article 2 de la norma.

Això planteja el problema que, en la data en què concloga el règim transitori, el 20.12.2020, cap de les entitats que ara figuren inscrites de manera transitòria podran sol·licitar la inscripció ordinària en el registre, perquè encara no hauran obtingut l’acreditació de l’ENAC. Això determinarà que aquelles no puguen continuar desenvolupant les seues funcions com a entitats col·laboradores de l’Administració municipal, i que molts projectes urbanístics queden paralitzats. Així mateix, la pèrdua de vigència de la inscripció en el Registre tindrà com a conseqüència immediata certa inseguretat jurídica respecte a aquelles actuacions urbanístiques la certificació de les quals s’haja contractat amb anterioritat a la cancel·lació de la inscripció, però que no hagen arribat a certificar-se. Finalment, el cessament de l’exercici de les funcions per aquestes entitats col·laboradores causarà un perjudici econòmic immediat, per una circumstància -l’acreditació davant l’Entitat Nacional d’Acreditació-, que no depén directament de la seua voluntat.

Així doncs, es planteja la necessitat d’ampliar la durada del règim transitori d’inscripció de les entitats col·laboradores de l’Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, per a evitar que es produïsca un període de vacatio entre l’expiració de l’actual període transitori (20.12.2020) i la inscripció definitiva, mentre l’entitat col·laboradora obté la necessària acreditació de l’Entitat Nacional d’Acreditació.

Aquesta norma s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquesta proposta normativa és necessària perquè té com a finalitat donar continuïtat a la labor que, actualment, i en virtut del Decret 62/2020, de 15 maig, estan desenvolupant les entitats col·laboradores de l’Administració municipal en la verificació i control d’actuacions urbanístiques, per a simplificar la tramitació i facilitar el compliment dels terminis establits en la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge per a l’expedició de llicències.

Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret es limita a l’aspecte temporal del règim transitori establit pel Decret 62/2020, amb la finalitat d’ampliar-lo per a evitar la paralització de projectes i de sol·licituds d’atorgament de llicències, per la qual cosa no limita drets ni imposa obligacions, i és l’instrument previst per a aconseguir aquest objectiu.

Quant a la seguretat jurídica, amb aquest decret s’amplia el termini de durada de la inscripció transitòria a la qual s’han acollit entitats col·laboradores de l’Administració, la qual cosa proporciona seguretat jurídica al sistema implementat pel Decret 62/2020, de 15 de maig. En efecte, amb aquesta ampliació temporal i durant el procés d’obtenció de l’acreditació de l’Entitat Nacional d’Acreditació, s’evita un indesitjable efecte de vacatio entre l’actual data prevista per a la finalització d’aquest règim transitori (20.12.2020) i la data -incerta- en què una entitat col·laboradora, que haja sigut inscrita de manera transitòria, puga sol·licitar la inscripció definitiva.

Així mateix, es garanteix l’eficiència, perquè aquest decret pretén la continuïtat en el desenvolupament de les funcions de les entitats col·laboradores de l’Administració municipal en la verificació i control d’actuacions urbanístiques, per a evitar que projectes i sol·licituds es paralitzen.

Finalment, la transparència en el funcionament del Registre d’Entitats Col·laboradores de Verificació i Control d’Actuacions Urbanístiques està assegurada, en tractar-se d’un registre de caràcter públic el contingut del qual pot consultar-se en el web de la conselleria competent en urbanisme.

En conseqüència, d’acord amb el que es disposa en l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 29 de desembre de 2020,

DECRETE

Article únic. Modificació de la disposició transitòria única del Decret 62/2020, de 15 de maig, de regulació de les entitats col·laboradores de l’Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques, i de creació del seu registre

1. S’afig l’apartat tercer a la disposició transitòria única del Decret 62/2020, que queda redactat de la manera següent:

«3. No obstant això, si l’entitat inscrita de manera transitòria no haguera obtingut l’acreditació de l’ENAC abans del 19 de desembre de 2020, la inscripció transitòria en el RECUV s’entendrà prorrogada de manera automàtica fins que aquesta acreditació siga obtinguda i puga fer-se’n la inscripció ordinària en el RECUV. En tot cas, la pròrroga del termini d’inscripció transitori conclourà el 19 de desembre de 2021.»

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Incidència pressupostària

L’aplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en urbanisme i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials d’aquesta.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Desplegament normatiu

Es faculta la persona titular de la conselleria amb competència en urbanisme per a dictar les disposicions necessàries per a l’aplicació i el desplegament d’aquest decret.

Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 29 de desembre de 2020

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG i FERRER

El conseller de Política Territorial,

Obres Públiques i Mobilitat,

ARCADI ESPAÑA GARCÍA

0 comentarios

Dejar un comentario

¿Quieres unirte a la conversación?
Siéntete libre de contribuir!

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *